Ledaruppdraget är ideellt och ledarna kombinerar sitt tränaruppdrag med skola/utbildning, arbete och familj. Ledarnas behov av föräldraengagemang är därför stort.

Föräldrarna kan underlätta för tränarna vid olika typer av arrangemang:
- att hjälpa till att flytta undan redskap efter träningarna medan man väntar på att sitt barn skall avsluta sin träning
- skjutsa till och från tävlingar och läger
- medverka vid läger; det kan innefatta t ex skjuts, matlagning och övernattning
- hjälpa till vid föreningens egna tävlingar (både Varbergsloppet och de föreningstävlingar som årligen arrangeras, genererar en betydande summa åt föreningen som bidrar till att vi kan köpa in nya redskap och utvecklas vidare på kurser och läger).

Utdrag ur vårt policydokument: För att delta i tävlingsgrupp (blå och röd) krävs att förälder, eller annan lämplig person som förälder ordnat, utför ålagd uppgift i samband med tävlingar och andra arrangemang som föreningen arrangerar. Anledningen är att den här typen av aktiviteter är en betydande inkomst för föreningen.

Föräldragruppens samordnare fördelar uppgifter under året. Det går bra att byta med någon annan om den tilldelade aktiviteten inte passar (man ansvarar själv för sitt byte, dvs det är inte acceptabelt att endast meddela exempelvis sin ledare att man inte kan).

Vi välkomnar även starkt föräldrar som vill engagera sig i sina barns träning genom att ställa upp som tränare/ledare i respektive trupp. Man får då den utbildning man behöver.