Obligatoriska försäkringar

Alla gymnaster och ledare, måste och är försäkrade/inneha licens som aktiv medlem. Det är försäkringsmäklaren Pensum AB som hanterar Gymnastikförbundets försäkringar via försäkringsbolaget Svedea.

Försäkringsavgiften är giltig 1/10-30/9.

• Bas: Kostnadsfri - Försäkringen gäller vid all gymnastikträning för barn, ungdomar och motionärer, samt vid resa till och från sådana aktiviteter och ingår i träningsavgiften.
  • Träning: 150:-/år - Försäkringen är en del av träningslicensen. Den är obligatorisk för alla gymnaster som utför fria rotationer runt tväraxeln (oavsett redskap) eller överslag och kullerbytta på trampett.
  • Tävling: 180:-/år - Försäkringen är en del av tävlingslicensen. Den är obligatorisk för alla gymnaster som deltar på tävling med gymnaster från annan klubb.

Skadeanmälan

Det är viktigt är att du anmäler din skada så att skadan registreras, även om det senare visar sig att du inte önskar utnyttja försäkringen eller att skadan inte omfattades av skyddet. Det är endast om skadan är registrerad som försäkringens skydd och ersättning kan falla ut. Olycksfall anmäls genom att en skadeanmälan fylls i av myndig gymnast eller dess vårdnadshavare. Från och med 1/10 2021 behöver denna inte längre signeras av föreningen utan man skickar själv in den enligt information på länken ovan. Man bör även anmäla skadan till sitt eget försäkringsbolag.